Intill Kungsträdgården kan Stockholm stoltsera med den Stora synagogan, ritad av den svenske arkitekten Fredrik Wilhelm Scholander. Även Adat Jeschurun och södermalms Adat Jisrael är två platser värda sina besök för den som vill bredda sina stockholmska kunskaper. Och vill du utvidga dina kunskaper om Sveriges judiska historia och samtid är Malmö ett absolut måste. Den mest berömda synagogan är byggd i morisk stil, vilket gör den till ett unikt världsarv – de flesta moriska synagogor förstördes nämligen under andra världskriget.

Att Malmö har många arkitektoniska sevärdheter kommer nog inte som en nyhet. Malmö gör sig berömt för sina tegelbyggnader, sin Turning Torso och en massa annat. På sajten Hotellmalmo kan du läsa om fler sevärdheter. Synagogan i Malmö – på hebreiska בית הכנסת של מאלמו – är ett måste för den som intresserar sig för Sveriges judiska historia, arkitektur men också om vår judiska samtid. Synagogan är en av två synagogor i Malmö. Eftersom många synagogor med morisk stil förstördes under andra världskriget är Malmös synagoga en av få synagogor i morisk stil som står kvar.

Malmö en viktig stad för judar

1800-talet är ett för Sverige och Europa en händelserik period. För Sveriges del innebar den politiska, religiösa och ekonomiska liberaliseringen en ökad invandring

(parallellt med den berömda utvandringen från Sverige!). 1870 fick judiska människor fullständiga medborgerliga rättigheter i Sverige. Till följd av det instiftades en mosaisk – det vill säga judisk – församling i Malmö året därpå. Församlingen beslutade sig för att bygga en synagoga och den kandidat de tyckte gav det vackraste förslaget blev John Smedberg. 1903 stod synagogan klar och har sedan dess samlat den judiska församlingens ortodoxa judar.

Malmö blev en viktig stad för de danska judar som flydde från hoten att hamna i koncentrationsläger. De flydde över havet och människor i Malmö och andra städer tog emot och skyddade de flyende. Efter andra världskriget var det många judar som flydde till bland annat Malmö och församlingen hade på 70-talet över 2000 medlemmar. Fortfarande bor det förintelseöverlevare i Malmö, exempelvis Lea Gleitman, 93 år.

Den judiska samtiden

Med sitt välvda koppartak och vackra ornament i lotusblommor hyllar John Smedberg judarnas österländska ursprung. Morisk arkitektur är hämtad från Nordafrika och delar av Spanien och Portugal. Många moskéer är också byggda i denna fantastiskt vackra stil och även det berömda klocktornet Giralda i Sevilla.

Idag har den judiska församlingen ca 500 medlemmar. Församlingen är aktiv och samarbetar mycket med muslimska företrädare för att motverka polarisering och anti-semitism. Till exempel har man initierat projektet judiskt-muslimskt partnerskap. Oavsett vilken aspekt som intresserar är ett besök förbi synagogan värdefullt, både för att uppleva detta unika världsarv men också för att begrunda vår religiösa samtid och historia.

Till Malmö tar man sig enkelt med tåg eller buss, men det går även att ta flyget dit. Trevlig resa!